Загнали в третю групу, як отару овець…

У всіх демократичних державах розмір податку, мабуть, є найважливішим в суспільстві, а його зміна, особливо в більшу сторону, – найвідповідальнішим кроком для влади. Але це не в Україні! Тільки ми можемо сьогодні жити в одному вимірі, а на завтра, як то кажуть, отримати «обухом по голові» від наших владців.

Так сталося і цього разу, але вже завдяки нашим місцевим керманичам.

Суть в тому, що після прийняття 29 січня 2015 року Ковельською міською радою рішення № 65/46 «Про внесення змін до рішення Ковельської міської ради від 29.12.2011 року № 17/18» підприємці «недорахувались» в «Переліку видів підприємницької діяльності та розмірів ставок єдиного податку для другої групи платників єдиного податку…» двох видів своєї діяльності: «Оптова торгівля» та «Інші види діяльності». Подібна ситуація виникла у Ковельському районі, бо сільські голови й гадки не мали, що, таким чином, досягається заздалегідь кимось спланована мета просто «викинути» так званих оптовиків – «єдинників» з другої групи платників податків та загнати їх до третьої групи, де оподаткування в багато разів вище.

Такий підхід серед підприємців міста Ковеля викликав неабиякий переляк та обурення. Маючи, як вони кажуть, 5-7% так званої «грязної» націнки (націнка без витрат), віддавши більшу половину державі (ставка єдиного податку для третьої групи платників єдиного податку встановлена в розмірі 4%), підприємець стає збитковим.

Є також ще один важливий момент в цьому питанні. Термін «оптова торгівля», відповідно до національного стандарту України ДСТУ 4303-2004 «Роздрібна та оптова торгівля», це – вид економічної діяльності у сфері товарообігу, що охоплює купівлю-продаж товарів за договорами поставки партіями для подальшого їх продажу кінцевому споживачеві через роздрібну торгівлю, або для виробничого споживання та надавання пов’язаних із цим послуг.

Тобто, під цей термін потрапляє будь-який підприємець як з Ковеля, так з району, який здійснює посередницькі операції та торгівлю по договорах постачання на школи, дитячі садочки та інші заклади та підприємства, які в подальшому використають ці товари для виробництва.

Якщо йти виключно буквою закону, то Податковим кодексом України визначено порядок оподаткування всіх суб’єктів господарювання, зокрема, оподаткування підприємців-«єдинників» здійснюється у відповідності до спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності. Згідно з пунктом 291.1 кодексу, саме ця глава встановлює правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку. А пунктом 291.3 передбачено, що юридична, або фізична особа – підприємець може самостійно обрати спрощену систему оподаткування, якщо така особа відповідає вимогам, встановленим цією главою, та реєструється платником єдиного податку в порядку, визначеному цією главою.

Критерії віднесення того чи іншого підприємця до групи платників єдиного податку чітко визначені пунктом 291.4 Податкового кодексу України. При цьому для кожної з груп платників єдиного податку законодавцем виписані певні обмеження та критерії входження в кожну окрему групу, які стосуються видів діяльності, обсягу доходу, кількості найманих осіб та інше. Зокрема, для другої групи встановлено максимальний розмір доходу – 1,5 мільйона гривень, кількість найманих працівників – не більше 10 осіб та можливість здійснення господарської діяльності з надання послуг, в тому числі побутових, платникам єдиного податку та (або) населенню, виробництво та (або) продаж товарів, діяльності у сфері ресторанного господарства.

З огляду на вищевикладене, вважаю протиправними рішення Ковельської міської ради за № 65/46 від 29.01.2015 року «Про внесення змін до рішення Ковельської міської ради від 29.12.2011 року № 17/18» та аналогічні «волевиявлення» сільських та селищних рад Ковельського району, якими, в порушення діючого законодавства України, а саме Податкового кодексу, з переліку видів діяльності по ставках єдиного податку для платників другої групи вилучено такі види діяльності, як «Оптова торгівля» та «Інші види діяльності», що є не заборонені главою 1 розділу XIV Податкового кодексу.

Адже знаходитись в другій групі не мають права виключно фізичні особи – підприємці, які надають посередницькі послуги з купівлі, продажу, оренди та оцінювання нерухомого майна (група 70.31 КВЕД ДК 009:2005), а також здійснюють діяльність з виробництва, постачання, продажу (реалізації) ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння (абзац 4 частини 2 пункту 291.4).

Моя спроба звернутись до Ковельської міжрайонної прокуратури виявилась марною. Там повідомили, що до рішень органів місцевого самоврядування тепер, згідно нового законодавства, цей поважний орган відношення немає, тільки коли є кримінал.

Пікантність ситуації полягає ще й  в тому, що все це прийнято, як кажуть, з подачі Ковельської ОДПІ, яка розробила відповідний «циркуляр», і яка, по суті, не несе відповідальності за прийняте органом місцевого самоврядування рішення. Слід зауважити, що вищезгадана «методичка» була написана з хитринкою. Там йдеться лишень про зміну редакції пункту № 16 без зазначення його попередньої назви в редакції 2011 року. Тому депутати і голови сільських та селищних рад цей дуже важливий нюанс навіть не  могли  побачити, оскільки для цього необхідно було піднімати з архіву рішення чотирьохрічної давності.

Але керівники міської та районної влади, в розпорядженні яких є десятки спеціалістів, просто зобов’язані були «прорахувати» цю ситуацію. З цього приводу мною було подано відповідний депутатський запит до Ковельських районної ради та райдержадміністрації.

Такі кроки влади спонукають підприємців Ковельщини до вчинення дій по захисту своїх інтересів. Скажу, що вже група підприємців міста Ковеля звернулась до голови громадської ради Миколи Вельми з ініціативою  проведення громадських слухань та скликання позачергової сесії депутатів. Дане питання було також озвучене на координаційній раді Ковельської РДА.

То, можливо, нашій владі просто треба було спочатку зібрати нас, підприємців, вислухати, а вже потім приймати цілком логічні та виважені рішення?

Володимир ПАРХОНЮК,

депутат Ковельської районної ради,

член Волинської регіональної ради підприємців.